اقامت در سوادکوهجاذبه گردشگریراهنمای اقامت

آلاشت سوادکوه مازندران

کمتر از 3 ساعت از تهران به آلاشت

مازندران با آب و های مطلوب و جنگل های سرسبزش با شهرها و روستا های کوچک و بزرگ همیشه تصمیم گیری را برای کسانی که می خواهند به سفر بروند راحت می کند. امروز می خواهیم شما دوستان را با یکی از شهرهای قدیمی به نام آلاشت از توابع شهرستان سوادکوه آشنا کنیم . با ملک سوادکوه همراه باشید تا با شهر آلاشت سوادکوه  ، منطقه خوش آب و هوا در مازندران بیشتر آشنا شوید.

آلاشت سوادکوه کجاست؟

آلاشت شهری در شهرستان سوادکوه واقع در استان مازنداران است. اگر از تهران می خواهید سفر کنید و می خواهید فاصله زمانی آن کم باشد این منطقه خوش آب و هوا گزینه مناسبی برای سفر رفتن می باشد. این منطقه زیبا در ۲۳۷ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته؛ و تقریبا ۴ ساعت زمان می برد تا به این شهر برسید. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۰۰ متر می باشد. این شهر جزء شهرهای تاریخی به حساب می آید چرا که زادگاه رضا شاه پهلوی بوده و به همین دلیل به شهرت رسیده است.

آلاشت سوادکوه
آلاشت سوادکوه

اگر بخواهیم به طور خلاصه ویژگی های این شهر دوستداشنی را بگوییم می توان به نزدیک بودن آن به افرادی که ساکن شهر تهران هستند اشاره کنیم که می توانند آخر هفته خود را با فصله زمانی کم سفر کنند. از دیگر ویژگی های این شهر تاریخی طبیعت بکر و خوش آب و هوای آن است. این منطقه ۱۲۰۰ جمعیت دارد و اما درباره شهر آلاشت این شهر در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله آن نیز تا تهران حدود ۲۳۷ کیلومتر است. تپه های باستانی موجود در گوشه و کنار شهر، گور هایی که اجساد آنها رو به خورشید دفن شده اند و اشیاء عتیقه موجود در درون این گورها نشان از تاریخی بودن منطقه دارد.

راههای دسترسی به آلاشت سوادکوه

برای رسیدن به این شهر کوچک یا روستای بزرگ، از اکثر نقاط ایران باید ابتدا به تهران سفر کرد. راه دسترسی از تهران به آلاشت، همان جاده‌ی فیروزکوه یا بزرگ‌راه شماره‌ی ۷۹ است که چهار کیلومتر بعد از پل سفید، در سمت چپ جاده تابلوی آلاشت خودنمایی می‌کند. تنها سه مورد استثا در دسترسی به آلاشت وجود دارد که اولی مخصوص استان‌های گیلان و مازندران، دومی مربوط به استان‌های گلستان و خراسان شمالی و سومی مخصوص‌استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و سمنان است.

برای دسترسی به آلاشت از استان گیلان و شهرهای غربی استان مازندران می‌توانید جاده‌ی ساحلی را از غرب به شرق طی کنید تا به شهر قائمشهر برسید و سپس همان بزرگ‌راه شماره‌ی ۷۹ را به سمت جنوب ادامه دهید تا در سمت راست جاده پس از طی ۴۵ کیلومتر، تابلوی آلاشت را ملاحظه کنید.

از استان‌های گلستان و خراسان شمالی هم ابتدا لازم است از طریق بزرگ‌راه شماره‌ی ۲۲ که از ساری و بهشهر عبور می‌کند خود را به قائمشهر برسانید.

اما راه نهایی که مخصوص استان‌های سمنان، خراسان رضوی و جنوبی و شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان است، از شهرهای سبزوار و شاهرود بر روی بزرگ‌راه شماره‌ی ۴۴ می‌گذرد و به سمنان می‌رسد. از سمنان هم اگر بزرگ‌راه شماره‌ی ۳۶ را ۸۰ کیلومتر به سمت شمال غربی برانید، به فیروزکوه بر روی بزرگ‌راه شماره‌ی ۷۹ می‌زسید و ادامه‌ی راه مشابه راه دسترسی از تهران می‌شود.

راه دیگری که از آن می­‌توان به نزدیکی آلاشت رسید از طریق خطوط راه آهن تهران_ساری و یا تهران_گرگان است که هم آرامش و لذت از مسیر جنگلی و بسیار زیبای راه آهن مازندران را میسر می‌کند و هم کمتر از اتومبیل شخصی به طبیعت آسیب خواهد رساند. برای رسیدن به آلاشت باید در‌ ایستگاه راه آهن پل سفید از قطار پیاده شد و با وسایل نقلیه عبوری و یا مینی بوس‌ها ادامه مسیر را پیمود.

 
جاذبه های دیدنی در آلاشت :

قبل از اینکه به جاذبه های این شهر بپردازیم کمی از خانه های خشتی که سقف آن ها از جنس چوب و شیروانی است بگوییم، از کوچه های باریک این شهر که بسیار دوستداشتنی ست و قدم زدن در این کوچه بسیار دلنشین است. درختان گیلاس، آلو و سیب که در طبیعت این منطقه وجود دارد.

زمانی که در این روستا قدم می زنید با دام هایی در تپه ها مواجه می شوید که حس زندگی به شما دست می دهد. از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امام زاده حسن آلاشت:

در ورودی آلاشت دوراهی وجود دارد که یکی از آنها به امام زاده حسن می رسد و دیگری به داخل شهر و به دیگر روستاها راه دارد. این مسجد از نسل امام موسی بن جعفر (ع) بوده که در میان مردم از احترام زیادی برخورداراست.

موزه مردم شناسی آلاشت:

همانطور که گفتیم این روستا محل به دنیا آمدن رضا شاه می باشد و محله تاریخی به حساب می آید. البته بعد از سالیان سال خانه ی رضا شاه که درآن به دنیا آمده بود تبدیل به موزه مردم شناسی شد که محلی ها به این محله تاریخی پهلوان خیل یا پاهلونی خیل می گویند.

موزه آلاشت سوادکوه
موزه آلاشت سوادکوه

معبد دختر پاک آلاشت :

معبدی است که فقط بانوان می توانند از این مقبره دیدن کنند. مردمان این محل معتقدند اگر مردی وارد این مقبره شود مار او را نیش می زند. در زمان ساسانیان دو خواهر که از مقام دینی بالایی برخوردار بودند پس از مرگشان یکی از آن دو خواهر در این مکان دفن می شود و برخی از اهالی این بنا را معبد آناهیتا می نامند که نزد مردم پاکی به خصوصی داشته است.

خانه صنایع دستی  :

یکی از جاهایی ست که می توانید برای خرید صنایع دستی به آن جا مراجعه کنید. چادر شب و جوراب های بافته از مهم ترین صنایع دستی این بخش به حساب می آیند.

رصد خانه آلاشت :

آلاشت مازندران به رصدخانه اش نیز معروف است. این رصد خانه در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا قرار گرفته ؛ سه طرف این رصد خانه کوچک پرتگاه و طرف دیگر آن را کوه ها پوشانده اند. تنها و اولین رصد خانه شمال می باشد که به رصد خانه آیت الله مازندرانی نیز معروف است. دو تلسکوب قوی در این رصد خانه وجود دارد که با آن آسمان پرستاره آلاشت را تماشا می کنند.

سوغات و صنایع دستی آلاشت :

پس از گشت و گذار در این روستا نوبت خریدن سوغاتی و صنایع دستی می باشد که بسیار لذت بخش است. از سوغات آلاشت می توان به جاجیم، پنیر خیکی، میوه ها و گیاهان دارویی و محصولات لبنی اشاره کرد.

جاجیم: از مهم ترین سوغات این منطقه می توان به جاجیم اشاره کرد؛ جاجیم زیراندازی دورویه است که توسط بانوان هنرمند این منطقه بافته می شود.

پنیر خیکی: پنیری است که در مشک چرمی یا خیک ساخته می شود.

محصولات لبنی: وجود دام در طبیعت این منطقه ییلاقی باعث شده تا پنیر، ماست، کره و شیر در این منطقه رواج داشته باشد.

 

بهترین زمان برای سفر به آلاشت سوادکوه

از آنجایی که این منطقه ییلاقی ست زمستان های سردی را پیش رو دارد و بهتر است در این فصل این منطقه را برای سفر انتخاب نکنید ولی اگر تحمل سرمای شهر های شمالی برایتان لذت بخش است فصل پاییز را انتخاب کنید تا هم از آب و هوای خنک و هم درختانی که رنگ نارنجی و زرد به خود می گیرند لذت ببرید. فصل بهار و تابستان و اوایل فصل پاییز مناسب برای رفتن به این منطقه ییلاقی می باشد؛ اما اواسط تیر تا اواخر مرداد بهترین زمان سفر به آلاشت است در این ماه که آب و هوا بسیار مطبوع است موقع چیدن درختان شاتوت فرا می رسد که سفر بسیار دلنشینی را برایتان به یادگار می گذارد.

اقامت در آلاشت سوادکوه :

برای اقامت در آلاشت می توانید در خانه های روستایی که در آن جا وجود دارد اقامت داشته باشید و از خوردن غذاهای محلی که در روستا وجود دارند لذت ببرید. اگر در خانه های روستایی احساس راحتی نمی کنید می توانید برای گذراندن شب از اجاره ویلا در شمال در سایت ملک سوادکوه استفاده کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

 املاک سوادکوه ، خرید ویلا در شیرگاه , مشاور املاک شیرگاه , دیوار املاک شیرگاه , خرید ویلا در شیرگاه , خرید ویلا در شیرگاه , شیرگاه , خانه روستایی شیرگاه , شیپور سوادکوه

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا